Kom igång med LinkedIn för företag med tre enkla steg

På LinkedIn är företagsprofilen ansiktet utåt för din organisation och grunden för relationsskapandet med din målgrupp. Kom igång med tre enkla steg.

Precis som att din personliga profil är grunden för ditt eget varumärkesarbete på LinkedIn gör företagsprofilen det samma för din organisation. Se därför till att profilen håller hög kvalitet. Här delar jag med mig av tre grundläggande steg som gör det lättare att komma igång med en företagsprofil. Fördjupningskursen tar vi senare!

1. Skapa företagsprofilen

Det är lätt att skapa en företagsprofil på LinkedIn. Här finns en demovideo som visar hur du gör. När sidan väl är startad behöver du fylla i information om företaget, ladda upp en logga och gärna lägga till en bakgrundsbild. Utse också vilka som ska vara redaktörer för din sida.

 2. Attrahera människor till profilen

  • Engagera dina kollegor och partners: Genom att be dina medarbetare att lägga till företaget som arbetsgivare på sina egna profiler ökar du synligheten. Be dem även att följa företagets sida så att de inte missar några uppdateringar. Så länge du lägger upp bra innehåll kommer dina medarbetare vilja dela med sig av innehållet i sina egna nätverk. Tipsa även samarbetspartners och kunder om din nya sida genom att berätta om den nyttan sidans innehåll kommer göra för dem.
  • Lägg ut en ”följ oss på LinkedIn-knapp” på din hemsida: Via den här länken kan du enkelt skapa en följ oss-knapp som du kan publicera på din hemsida, i nyhetsbrev eller i andra digitala kanaler för att göra det lätt för människor att följa dig.
  • Köp följare genom att annonsera på LinkedIn: Att köpa annonser på LinkedIn kan vara ett alternativ om du vill öka mängden relevanta följare. Annonserna kan målgruppsanpassas och således bara visas för exempelvis CEO:er, studenter eller människor i en viss ålder. Detta gör du via din företagsprofil.

3. Engagera dina följare

Du engagerar dina följare genom att dela med dig av relevant innehåll som skapar värde för den som läser. En bild, infografik, en presentation via SlideShare eller en film till varje uppdatering är så gott som ett måste. Varva mellan underhållande, informativa och instruerande inlägg. Givetvis utgår du alltid från din målgrupp och var i beslutsprocessen de befinner sig. Genom att anpassa vilka som ska se uppdateringen kan du nischa dig ännu mer i varje uppdatering. Du kan till exempel ställa in att bara människor i Sverige ska se uppdateringen eller bara personer som har en viss titel. Regelbundna uppdateringar och snabba svar på frågor gör snart din sida populär.

Har du frågor, tips eller tankar du vill dela med dig av, tveka inte att höra av dig till mig på hello@kapybaramedia.se.

Visste du förresten att jag håller prisvärda LinkedIn-kurser? Hör gärna av dig om du vill veta mer om detta.

// Wilda

Leave a comment

Your email address will not be published.

*