Så skriver du bättre pressmeddelanden (del 1 av 3)

En artikel om dig, ditt företag eller organisationen du jobbar inom bygger betydligt mer förtroende än en annons. Kapybara Media förklarar hur du skriver pressmeddelanden som väcker journalisternas intresse.

Att skicka pressmeddelanden kan vara en bra metod för att marknadsföra dig själv, ditt företag och de produkter och tjänster som erbjuds. Långt ifrån alla pressmeddelanden blir nyhet i slutändan så om du vill bli omskriven gäller det att skriva på rätt om rätt saker. Och att alltid skicka med gratis, högupplösta bilder.

Gör det lätt för journalisten
Det är stressigt att göra tidning. De nyheter och artiklar som baseras på pressmeddelanden väljs ofta ut utifrån hur pass lite jobb skribenten själv behöver göra. I denna första del av pressmeddelande-guiden tipsar vi om hur du skriver för skapa intresse hos journalisten.

1. Skicka alltid med högupplösta bilder. Bilder är ofta viktigare än själva pressmeddelandet. De ska vara högupplösta så att de kan tryckas och såklart gratis att använda. Ange fotografens namn i filnamnet om detta måste anges. Skicka med flera olika bilder så att tidningarna kan välja den bild som passar magasinets bildmanér. En porträttbild, en helkroppsbild och så ett par ”actionbilder” är lämpligt.

2. Utgå från tidningens målgrupp och läsarnas intressen. Det du vill marknadsföra är inte skribentens prioritering utan denne bryr sig om vad målgruppen vill läsa om. Tänk content marketing. Skickar du ett pressmeddelande till en träningstidning, skriv inte bara att ditt företag släppt en ny yogamatta. Ge tips på fyra yogapositioner och skicka med en bild på varje position där modellen står på den nya mattan.

3. Tänk, och skriv, som en journalist. Se till att få med allt som en journalist söker efter i en story. Se till att ditt pressmeddelande svarar på de journalistiska frågorna vem, vad, när, hur, var och varför. Formulera dig inte i en trist ”vi”-form utan skriv journalistiskt på en gång.

4. Lockande och slagkraftig rubrik. Med rätt rubrik ökar chansen att skribenten tar sig tid att öppna och läsa ditt pressmeddelande. Låt rubriken sticka ut, skapa intresse och utlova värde till läsaren. Värdet ska vara själva texten, inte produkten du vill lyfta fram. Undvik superlativ och därmed rubriker som ”Äntligen är vår nya superborr här”. Skriv istället ”Så borrar du snabbast i metall – 4 tips som gör renoveringen lättare”

5. Tre kärnfulla rader blir en inspirerande ingress. Under rubriken kommer den fetmarkerade ingressen. Här finns textens viktigaste budskap kondenserat för att locka till vidare läsning.

6. Få med minst tre kärnfulla citat som journalisten kan välja emellan. Låt något av dem beskriva en känsla/vara snäppet mer personligt. Än bättre blir det om du kan få en extern expert eller en kändis att vilja stå för ett par citat.

7. Skriv det viktigaste först. Ta detaljer längre ned i texten och se till att varje pressmeddelande bara innehåller en nyhet som du berättar ordentligt om. Men håll det kort, skriv max en A4-sida och hänvisa sedan till personer som kan berätta mer.

8. Få med en siffra. Till exempel ”4 metoder som gör dig till en bättre löpare”.

9. Skippa fackspråket och berätta på ett sätt som alla kan förstå. Glöm inte att be någon annan korrekturläsa innan du skickar iväg pressmeddelandet.

10. Ange kontaktuppgifter till en person som vet mer om ämnet och har tid att snabbt svara på eventuella frågor från journalister.

11. Lägg in en kort företagspresentation längst ned. Här berättar du vad ni gör istället för att blanda in det i själva pressmeddelandet.

Lycka till med skrivandet av pressmeddelanden!

Om du behöver hjälp med att skriva pressmeddelanden eller andra texter får du gärna maila mig på wilda@kapybaramedia.se

Vi ses och hörs!

/Wilda

Leave a comment

Your email address will not be published.

*