Glada pressbilder – därför är det en bra idé

Ett glatt leende är inte motsatsen till ett seriöst intryck. Glada bilder med en redaktionell känsla är bäst för dig som vill synas i media.

Högupplösta pressbilder som är fria för journalister att använda är en självklarhet men hur de ska se ut är inte alltid solklart. En grundpelare är såklart att hålla sig till det bildmässiga uttryck som ditt företag bestämt sig för men det finns ett par saker som borde vara obligatoriska i varje pressbildsarkiv.

1. Våga le på bilderna. Och posera inte hela tiden.
Hon sitter i en traktor, bär cykelhjälm på kontoret och ler gärna trots att trafikplanering är ett seriöst ämne. Ulla Hamilton är en politiker som fattat grejen med att bjuda på glada bilder. Varför gör hon det? Jo, det handlar om att välkomna läsaren (och journalisterna) lite närmre. När vi människor öppnar oss för varandra bygger vi förtroende och tillit. Något som är lika viktigt för politiker som för människor med andra yrken. Det är dags att sluta upp med att bara ha pressbilder som ser ut som misslyckade passbilder. En redaktör kan stryka en hel telefonintervju om bilden som skickades inte var bra nog. Varför tar inte tidningen bilden själv undrar du kanske? Svaret stavas tidspress och tajt budget. Hjälp tidningsmakarna istället genom att hålla pressbildsarkivet uppdaterat med bilder på leende människor som gör något annat än att (på alla bilder) titta rakt in i kameran med bister min.

2. Rörelse, händelse och kontakt
När journalister pratar om redaktionella bilder då menas ofta bilder där det händer något. Bilder som berättar historien bättre än orden i texten. Bilder som visar vem en intervjuperson faktiskt är. Ibland kan det vara flera personer som interagerar, ibland är det en ensam person som tittar in i kameran. Men då är det inte ”passfoto-posen” som efterfrågas utan genuina känslor och uttryck. För inspiration, kolla i olika magasin och sök efter bilder som tidningens fotograf tagit. DN Världen, som visserligen lagt ned, hade superfina bilder. Fokus och OmVärlden är också duktiga liksom modetidningen StyleBy. Väldigt mycket känsla finns förstås i tävlingsbidragen till World Press Photo men där är ofta sorgen stark. Kolla dock gärna på denna bild, där människorna inte är mitt i bilden, du ser inte ens en hel person. Ändå skulle en sådan här bild på en vd säkerligen locka fler journalister än många andra bilder. Eller denna perfekta bilden på Hans Wallenstam. En bild med en sådan känsla, det är vad pressen vill ha.

Jag undrar vilket företag som är bäst i Sverige på pressbilder?

Tipsa mig gärna på wilda@kapybaramedia.se

Leave a comment

Your email address will not be published.

*